• Vragen

vragen

Veelgestelde vragen

Ja, dat kan. En nog heel voordelig ook. Hoe u wilt financieren is natuurlijk afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Daarom biedt de Daihatsu Service-dealer u verschillende financieringsmogelijkheden.

Als u na een paar jaar uw Daihatsu wilt inruilen, dan kunt u dat natuurlijk overal doen. U zult voor uw auto hoogstwaarschijnlijk het meeste terugkrijgen als u hem inruilt bij een Daihatsu Service-dealer.

U bent natuurlijk vrij om te kiezen bij welk garagebedrijf u uw Daihatsu voor onderhoud en reparatie aanbiedt. Maar als u de auto niet bij een officiële Daihatsu-dealer aanbiedt voor onderhoud en reparatie (en bij aanschaf van een niet door de Daihatsu-dealer onderhouden auto), dan bestaat de mogelijkheid dat de monteur geen gebruikmaakt van originele onderdelen, gereedschappen en reparatie-instructies. Verder is het mogelijk dat bepaalde kwaliteitsverbeterende maatregelen niet aan uw Daihatsu worden of zijn uitgevoerd. Hieruit voortvloeiende garantie- en coulanceverzoeken kunnen wij niet accepteren en worden daarom afgewezen.

Ook vervalt de mogelijkheid om gebruik te maken van de Daihatsu Mobiliteit Garantie. Alleen als uw Daihatsu volgens de fabrieksvoorschriften bij de Daihatsu-dealer is onderhouden, kunt u zich aanmelden voor de Daihatsu Mobiliteit Garantie.

Daihatsu's hebben iedere twaalf maanden of 15.000 kilometer (wat het eerst komt) een onderhoudsbeurt nodig. In het Service & Garantieboekje dat bij de auto geleverd is, staat het onderhoudsschema beschreven.

Informeer vooraf bij uw Daihatsu Service-dealer naar de pakketprijs van een onderhoudsbeurt. De dealer kan met een speciaal ontwikkeld programma snel de juiste prijs bepalen. De prijzen zijn inclusief arbeidsloon en btw. Desgewenst kunt u de offerte uitgeprint mee naar huis krijgen. Zo weet u exact wat de te verwachten kosten zijn en betaalt u nooit teveel.

Mocht tijdens de onderhoudsbeurt blijken dat een reparatie nodig is, of iets vervangen moet worden, dan informeert de Daihatsu Service-dealer u vooraf over de extra kosten. Pas als u toestemming hebt gegeven, worden de werkzaamheden uitgevoerd. Kortom: bij de Daihatsu Service-dealer zit u goed voor onderhoud en reparatie.

Ja, schadehulp is ook gedekt.

In geval van pech met de auto wordt ook de aanhangwagen of caravan getransporteerd; pech aan de aanhangwagen of caravan zelf is niet gedekt.

De Daihatsu Pech Hulp geldt per auto, ongeacht wie de auto bestuurt. Dus ook familieleden of vrienden.

Ja, als (nood)reparatie door de Daihatsu Service-dealer niet binnen 24 uur mogelijk is, wordt u een vervangende auto ter beschikking gesteld. Ook kunt u kiezen voor een taxi of openbaar vervoer naar één adres in Nederland.

In het buitenland heeft u recht op een vervangende auto voor vijf dagen, inclusief weekend. In Nederland drie dagen inclusief een eventueel weekend.

TIP: Via uw (doorlopende) reisverzekering is vaak bij uitval van het voertuig de vervangende auto gedekt gedurende de gehele, geplande vakantieperiode. Kijk hiervoor de voorwaarden na van uw reisverzekering.
 

De Daihatsu Pech Hulp kan telkens met twaalf maanden verlengd worden. Elke Daihatsu Service-dealer in Nederland kan dit voor u regelen. Ga voor meer informatie naar Daihatsu Pech Hulp.

Ja, Daihatsu Pech Hulp in uw eigen woonplaats is altijd inbegrepen.

In het buitenland wordt de auto voor een eerste diagnose getransporteerd naar de dichtstbijzijnde Daihatsu Service-dealer. Als reparatie binnen twee werkdagen niet mogelijk is, wordt de auto getransporteerd naar uw eigen Daihatsu Service-dealer in Nederland, inclusief een eventuele caravan of aanhangwagen.

In Nederland wordt uw auto getransporteerd naar uw eigen Daihatsu Service-dealer, tenzij u anders aangegeeft.

U kunt de Daihatsu Pech Hulp afsluiten na een onderhoud bij elke officiële Nederlandse Daihatsu Service-dealer. Alleen dan kunnen wij uw mobiliteit garanderen tegen ons voordelige tarief.

Daihatsu bestaat nog wél, maar heeft in 2011 besloten om geen nieuwe auto's meer in Europa te leveren. Als een volledige dochteronderneming van Toyota levert het merk in zijn thuisland Japan jaarlijks 600.000 nieuwe Daihatsu's af.

De auto's voor Europa werden speciaal gebouwd. Denk hierbij aan zaken als het stuur, dat aan de linkerzijde moet zijn gemonteerd, en de motoren die in Europa krachtiger moeten zijn. Ook zijn Europese autokopers niet gecharmeerd van beige vloerbekleding, stoelen en dashboarden, terwijl die kleur in Japan wél populair is. Omdat in Europa slechts rond de 40.000 nieuwe Daihatsu's per jaar verkocht werden en de concurrentie steeds heviger werd, heeft de fabrikant het besluit genomen zich uit Europa terug te trekken wat betreft de verkoop van nieuwe auto's.

De transportkosten bedroegen veelal zo'n 10 procent van de consumentenprijs van de auto. De concurrentie die in Europa produceert, heeft veel minder transportkosten per auto.

In landen als Duitsland en Nederland verkocht Daihatsu echter prima. Als Daihatsu in heel Europa dergelijke verkoopcijfers had behaald, dan had het merk zich ook niet uit Europa teruggetrokken.

Nee, dat gebeurt niet.

De Daihatsu-fabriek garandeert de onderdelenvoorziening zeker nog tot 2029. Dan zijn de laatst afgeleverde auto's 16 jaar oud en het is niet te verwachten dat nog veel onderdelen nodig zijn. Ook na 2029 blijven er in Europa nog mogelijkheden om aan onderdelen te komen.

Voor de Benelux is Daihatsu Service Benelux de distributeur van de onderdelen. Daihatsu Service Benelux is onderdeel van de Louwman Group. Ook de merken Toyota, Suzuki en Lexus worden geïmporteerd door de Louwman Group.

U kunt bij de Daihatsu Service-dealer bij u in de buurt terecht voor onderhoud en onderdelen.

Terugroepacties worden uitgevoerd in opdracht van de fabrikant, Daihatsu dus. U wordt dan gevraagd contact op te nemen met uw Daihatsu Service-dealer, voor een kosteloze preventieve controle aan uw auto of voor het vervangen van een onderdeel.

We onderscheiden twee soorten terugroepacties, elk met zijn bijbehorende werkzaamheden. De eerste soort terugroepacties gaat om aanpassingen die niets met veiligheid te maken hebben. De tweede soort terugroepacties heeft wél met veiligheid te maken.

In het eerste geval voert de Daihatsu Service-dealer de nodige aanpassingen uit tijdens de reguliere onderhoudsbeurt. Voor de tweede categorie, waarbij de veiligheid een rol speelt, krijgt u altijd een officiële uitnodiging. RDW geeft daarvoor de adressen van de eigenaren van de betreffende auto's door aan Daihatsu Service Benelux en die stuurt u een brief.

Het is dus verstandig om uw auto aan te melden, zodat we u kunnen informeren als een kosteloze aanpassing van de eerste categorie noodzakelijk is. Als we niet weten wie de eigenaar van een Daihatsu is, kunnen we de juiste persoon niet informeren. De aanpassingsacties zijn geldig gedurende een periode van twaalf maanden. Daarna zijn de kosten voor rekening van de eigenaar.

Ja, dat klopt. Daihatsu in Japan is springlevend en brengt steeds nieuwe modellen op de markt. Maar de worden niet met het stuur aan de linkerkant gemaakt.

Natuurlijk wordt de waarde van een voertuig voor een zeer groot deel bepaald door zijn betrouwbaarheid en zuinigheid. En dat zijn nu juist de zeer sterke punten van Daihatsu.

Jaar na jaar zijn Daihatsu's in allerlei pechstatistieken uitgeroepen tot megabetrouwbaar en zuinig (ANWB, ADAC, Consumentenbond, en AutoWeek).

Uw Daihatsu Service-dealer ruilt uw auto graag in en levert u graag een gebruikte auto of nieuwe auto van het door u gewenste merk en model. Ga bij de Daihatsu Service-dealer langs en laat hem een vrijblijvende taxatie of een inruilvoorstel doen.